PL  EN  DE  FR  IT  ES  SK  RU 

Duo Ardente w Owczarach

Data:15.07.2018
Godzina:17:00
Miejsce:Cerkiew pw. Opieki Bogurodzicy NMP w Owczarach
Adres:38-307 Owczary
Wstęp:Wolny

Duo Ardente: Aleksandra Lelek - wiolonczela,

Maciej Zimka – akordeon

Recital: „Inspiracje i portrety”

 

Duo Ardente: Aleksandra Lelek: wiolonczela, Maciej Zimka: akordeon


Duo Ardente tworzą wybitni absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie, a także Leopold Mozart Zentrum University w Augsburgu. Mają na swoim koncie liczne koncerty w kraju i za granicą. Są laureatami wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Podczas koncertów publiczność szczególnie docenia ich pasję, temperamenty i emocje, które przekazują. Recenzje koncertowe wskazują na bardzo dobry warsztat, doskonały dźwięk, muzykalność. Duet przykuwa uwagę słuchaczy. W 2016 roku ukazała się ich debiutancka płyta zawierająca kompozycje F. Servais, S. Gubaiduliny, Z. Bargielskiego i A. Piazzolli. Duo Ardente wystąpiło m.in na takich festiwal jak: 7th MOZG Festival w Bydgoszczy, III Krakowskim Festiwalu Akordeonowym, XVIII Międzynarodowych Sanockich Spotkaniach Akordeonowych, 8 Festiwalu "Wawel o zmierzchu" w Krakowie, czy cyklu koncertów w "Atmie" w Zakopanem. 

Akordeonista, kompozytor i aranżer. Podejmuje różne rodzaje działań na płaszczyznach twórczych związanych zarówno z muzyką jak i z plastyką oraz teatrem. Z wyróżnieniem ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie akordeonu ad. Janusza Patera w 2013 roku a w 2016 roku obronił doktorat na tejże uczelni.
W kręgu zainteresowań Macieja Zimki szczególne miejsce zajmuje muzyka współczesna – artysta często prawykonuje nowe utwory napisane na akordeon, a w swoim repertuarze ma szereg dzieł najznakomitszych twórców XX i XXI w. (m.in. R. Haubenstock-Ramati, V. Holmboe, A. Nordheim, S. Gubajdulina, Z. Bargielski, T. Hosokawa, A. Krzanowski, C. Meijering).

Maciej Zimka jest laureatem wielu konkursów instrumentalnych, zarówno ogólnopolskich, jak i międzynarodowych. Zdobył  m.in.: I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (w duecie Cord Ani-Ma – Anna Trólka: skrzypce,  Maciej Zimka: akordeon), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Popradzie (w duecie Cord AniMa), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym  w Wilnie, I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Mławie, 
I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Przemyślu, III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal, III nagrodę oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie kompozycji Andrzeja Krzanowskiego na Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach- Dziedzicach, Bielsku-Białej w ramach XXI Jesiennego Festiwalu Muzycznego Alkagran, III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Castelfidardo (w duecie z Wiesławem Ochwatem - akordeon).

            Maciej Zimka aktywnie koncertuje w kraju i zagranicą zarówno solo, jak i w zespołach kameralnych grając muzykę klasyczną, współczesną, jazz oraz piosenkę artystyczną. Artysta, jako solista i kameralista występował na wielu krajowych i zagranicznych festiwalach, m.in.: Festiwalu "Audio Art" w Krakowie, Festiwalu "Alkagran" w Czechowicach-Dziedzicach, „Sound 12 Festival” w Newcastle upon Tyne (Anglia), Festiwalu "Prikarpacka Wesna" w Ivano-Frankivsku (Ukraina), Festiwalu "Wawel o Zmierzchu" w Krakowie, „Festiwalu Małopolska Wielu Kultur” w Zatorze, „Międzynarodowym Festiwalu Akordeonowym” w  Sanoku, „Krakowskim Festiwalu Akordeonowym”, „Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, Festiwalu „Krakowskie Noce”: „Noc Cracovia Sacra” i „Krakowska Noc Poezji”, Festiwalu "Viva Canaletto" w Warszawie, Festiwalu "MOZG" w Bydgoszczy. Maciej Zimka koncertował również w Stanach Zjednoczonych i w Europie.

            Oprócz sukcesów w dziedzinie instrumentalistyki, Maciej Zimka czynnie zajmuje się komponowaniem. Tworzy dzieła zarówno na akordeon jak i na inne instrumenty i składy kameralne. W swoim dorobku posiada m.in. I kwartet smyczkowy, II kwartet smyczkowy, Sonatę na skrzypce i fortepian, Sonatę na skrzypce i akordeon, „Pieśni nocy” na mezzosopran i fortepian do wierszy Eryka Ostrowskiego, Sonatę na akordeon, Chanson I na akordeon, Chanson II na dwie gitary. Utwory artysty zostały między innymi wykonane na XXIV Dniach Kompozytorów Krakowskich, XXII Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku i na Festiwalu "Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej". Kompozycje Macieja Zimki zostały opublikowane w polskich wydawnictwach nutowych, m.in. w wydawnictwie Absonic oraz Edition Astra. W związku z tą płaszczyzną twórczości na horyzoncie pojawiają się kolejne laury i sukcesy dotyczące nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Maciej Zimka został laureatem następujących konkursów kompozytorskich (m.in.): I, II i III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Sanoku, II Wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku, III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. Maciej Zimka jest także m. in. wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury RP oraz Prezesa Rady Ministrów RP oraz laureatem Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.

            Od roku 2011 Maciej Zimka jest zaangażowany w działania organizacji pozarządowej - Fundacji Art Forum w zakresie współpracy międzynarodowej oraz organizacji projektów kulturalnych: Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, cyklu koncertów: Podgórskie Akordeonowe Piątki i warsztatów muzyki graficznej Plazyka. Jako koordynator merytoryczny jest współtwórcą Koncertu Prawykonań Utworów Akordeonowych, który odbywa się nieprzerwanie od 2014 roku.

 

Jest absolwentką Royal Conservatory w Brukseli w klasie wiolonczeli prof. Jeroena Reulinga (Artist Diploma) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie obecnie jest studentką studiów doktoranckich. Kształciła się także w Leopold Mozart Zentrum w Augsburgu pod kierunkiem prof. Juliusa Bergera. Na jej rozwój artystyczny miały wpływ także warsztaty z wybitnymi pedagogami: A.Norasem, A.Rudinem, G.Hoffmanem F.Helmersonem. Jest laureatką wielu konkursów i nagród specjalnych w kraju i za granicą, m.in. I nagrody w Miedzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen (Austria), I nagrody dla najlepszych solistow polskich akademi muzycznych, I nagrody w Miedzynarodowym Konkursie Supernova w Brukseli jako czlonek zespolu Tmesis, I nagrody w Konkursie Indywidualnosci Muzycznych w Kijowie, a takze lauetka Ogolnopolskiego Konkursu im.D.Danczowskiego w Poznaniu, Konkursu Wiolonczelowego im. K.Wilkomirskiego w Poznaniu, Konkursu im.M.Spisaka w Dabrowie Gorniczej. Solistycznie wystąpiła pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Jerzego Maksymiuka, a także u boku Sofii Gubajduliny i Juliusa Bergera w koncercie Kronberg Academy, Zahara Brona, Radovana Vladkovica i Mihaeli Martin (Encuentro Musica y Academia de Santander). Wystapila poddczas festiwali Warszawska Jesien, International Music Festival Klara w Brukseli, Harmos Festiwal w Portugalii, Morningside Music Bridge w Kanadzie, Miedzynarodowym Festiwalu Wawel o zmierzchu w Krakowie, Festiwalu Missa Est w Monachium. Za dorobek artystyczny otrzymała Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Od roku 2016 przebywa w rezydencji Royal Conservatory w Brukseli

 

Recital: inspiracje i portrety

Recital: Inspiracje i portrety składa się z kompozycji trzech absolutnie fascynujących muzycznych postaci: Jana Sebastiana Bacha, Camile’a Saint-Saensa oraz Adriene’a Francois’a Servais. Każdego z kompozytorów Duo Ardente „portretuje” w inny sposób, który wynika z inspiracji czerpanej z indywidualnych cech języka danego twórcy. Kompozycją rozpoczynającą tą muzyczną podróż jest jedna z trzech sonat Jana Sebastiana Bacha, Sonata nr 2 BWV 1028 D-dur (oryginalnie napisana na violę da gamba i klawesyn). Utwór zawiera w sobie kompletne źródło zarówno technik kompozytorskich stosowanych przez Bacha jak również wielką paletę barw i nastrojów, które można usłyszeć w różnych jego utworach. Sonatę otwiera eleganckie ale również bardzo ciepłe Adagio, które stanowi preludium do dalszych części utworu – żywiołowego Allegro, pięknego i smutnego Andante (fragmenty zostały zastosowane przez Bacha w Pasji wg. Św. Mateusza) oraz efektownego, szybkiego finału Allegro. W tym utworze można dostrzec niezwykłą wielobarwność sylwetki J.S. Bacha, a prezentowana przez Duo Ardente interpretacja w pełni odmalowuje postać tego genialnego kompozytora.

Drugim utworem w recitalu są dwie części z Sonaty F-dur op. 123 Camile’a Saint-Saens’a. Kompozycja ta nie jest zbyt często wykonywana ani nagrywana (prawdopodobnie z powodu skali trudności jakie ze sobą niesie). Jest to jednak wielka szkoda, gdyż utwór jest niezwykle ciekawy i różnorodny; zawiera również wszystkie typowe dla Saint-Saensa cechy twórczości – dogłębny liryzm, niezwykłą precyzję formalną, znakomite operowanie fakturą instrumentalną. Duo Ardente inspirując się twórczością tego kompozytora postanowiło podjąć się interpretacji tej Sonaty. W recitalu znajdują się jej dwie części – Maestoso – largamente. Molto tranquilo oraz Scherzo con Variazioni. Pierwsza z nich jest rozbudowaną formą sonatową o trzech, zróżnicowanych nastrojowo grupach tematycznych. Druga zaś jest arcytrudną instrumentalnie typowym, romantycznym Scherzem w formie tematu z wariacjami.

Ostatnim kompozytorem, portretowanym przez Duo Ardente jest Adrien-Francois Servais. Twórca ten jest belgijskim kompozytorem i wiolonczelistą epoki romantyzmu, nazywanym „Paganinim wiolonczeli”. Jego utwory cechuje wielka wirtuozeria, naznaczona duchem epoki. Jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, że Servais dokonał transkrypcji na wiolonczelę dwóch mazurków (fis-moll op. 6 nr 1, f-moll op. 7 nr 3) oraz nokturnu (Es-dur op. 9 nr 2) Fryderyka Chopina. Duo Ardente, w trakcie recitalu prezentuje dwie jego kompozycje: Fantaisie Sur Deux Airs Russes op. 13 oraz Fantaisie
et Variations brillantes sur la Valse de Schubert
. Obie kompozycje są typowe dla Servais’a - pełne wirtuozerii ale również śpiewne i liryczne. Pierwsza z nich jest fantazją na temat dwóch popularnych pieśni rosyjskich (m.in. Słowik) a druga z nich opiera się o tematy z walca Schuberta. Utwory stanowią efektowne zakończenie recitalu.

 

 

 


Wróć do programu