Co drugą niedzielę miesiąca (od maja do października):
11:15
Kraków - Salwator
Kaplica św. św. Małgorzaty i Judyty na Salwatorze
|
Kraków - Salwator gmina: Kraków |
Kaplica św. św. Małgorzaty i Judyty na Salwatorze należy do zespołu obiektów powiązanych z klasztorem Norbertanek. Powstała w latach 1689–90 z inicjatywy ówczesnej ksieni klasztoru Justyny Oraczewskiej. W 2. poł. lat 80. XX w. odtworzono szalunek pionowy w miejsce gontowego pokrycia ścian z lat 50. XX w. Barokowa kaplica została zbudowana na planie ośmiokąta. Natomiast ośmiopołaciową kopułę z latarnią pokrywa gont. Wyposażenie kaplicy stanowią: wczesnobarokowy ołtarz główny z 1. poł. XVII w. pochodzący z sąsiedniego kościoła Najświętszego Salwatora oraz ołtarz boczny z kościoła św. Wojciecha. Salwator to malownicze osiedle willowe z początku XX w. położone na zachód od centrum Krakowa na terenie dawnej wsi Zwierzyniec. Osiedle zajmuje szczytowe partie końcowego wzniesienia Pasma Słowińca – Sikornika, zwanego również Wzgórzem św. Bronisławy. Od początku swojego istnienia Salwator był chętnie zamieszkiwany przez wybitne osobistości świata nauki i kultury (min. Jacka Malczewskiego, Feliksa Konecznego). Przez Salwator wiedzie popularna trasa spacerowa, prowadząca na Kopiec Kościuszki i dalej w kierunku Lasu Wolskiego oraz Bielan. Z Kopca Kościuszki, usypanego w latach 1820-1823, roztacza się przepiękna panorama Krakowa. Przy głównej ulicy Salwatora - św. Bronisławy znajduje się stara nekropolia - Cmentarz Salwatorski. Vis-a-vis drewnianej kaplicy znajduje romański kościół św. Salwatora. Początki świątyni sięgają prawdopodobnie X wieku - powstała ona na miejscu pogańskiej gontyny. Pierwsza wzmianka o kościele pochodzi z Rocznika Kapitulnego Krakowskiego (XII w.). Jako jego fundatora Jan Długosz wymienia Piotra Włostowica. Warto również odwiedzić znajdujący się u stóp wzgórza Klasztor Norbertanek (zwanych tu Pannami Zwierzynieckimi), przy którym w Wielkanocny Poniedziałek odbywa się tradycyjny Emaus. Podczas Oktawy Bożego Ciała wyrusza stąd pochód Lajkonika. |
|
  |   |   |